Innspill til terminliste 2025

Som oppfordret fra Norsk Trav har Biri Trav AS og Innlandet Travforbund samarbeidet om terminlisteinnspill for 2025. Innspillet publiseres i sin helhet her.

Styrene i Biri Trav AS og Innlandet Travforbund har behandlet brevet sendt fra Norsk Trav vedr. terminlisteprosessen for 2025.

Her er vårt innspill.

Datoer å merke seg

  • Trolig vil vel vår storhelg med NM osv. gå av stabelen i uke 31 også i 2025. Da ønsker vi ikke løp i uke 30. Det må i tilfelle være tidlig i uka (mandag/tirsdag). Vårt store brukt og antikkmarked arrangeres helgen i uke 30.
  • Biri Trav fyller 40 år den 20. september 2025. Vet ikke om vi blir tildelt løp denne dagen, men vi kunne tenke oss en markering i nærheten av denne datoen, gjerne med litt bidrag fra Dnt.

 

Generelt om sesongbaner
Leder i Innlandet Travforbund og Biri trav AS deltok sammen med likesinnede fra Sørlandet/Agder, Momarken/Østfold og Klosterskogen/Telemark på et møte der evaluering av sesongstengning var tema. Vi opplevde at det ikke kom så mye håndfast ut av dette, og samme konklusjon fremgår av terminlistebrevet fra Norsk Trav. Forbundet savner generelt mer konkret målbarhet på tiltak og effekter. At antall startende hester pr løp har økt kan vel så mye skyldes økte premier i Vinterserien som at det kan være løpspause som har hatt en slik positiv effekt. Vi vet for lite om evt. negative effekter.
Ellers merker vi oss med glede at Norsk Trav er opptatt av «kortreist» løpstilbud og godt regionalt tilbud til de aktive, som vi også mener er svært viktig for både våre region og hele landet. I den sammenheng nevner vi at det er positivt om Norsk Trav kan gå i dialog med Sverige og terminlisten på grensebanene. Eksempelvis var det veldig uheldig at Åmål kjørte samme dag som Magnor i 2024.

Løpspause Biri travbane
Biri Trav AS’ drift ble økonomisk positivt påvirket av løpspause vinteren 2024. Vi snakker om beløp i noen hundretusen kronersklassen. På bakgrunn av det, og at det tvinger seg fram at ikke alle baner kan kjøre hele året, har styret i Biri Trav AS vedtatt at vi er positive til løpspause også vinteren 2025.

Innlandet Travforbund fikk tilbakemeldinger av negativ art på vinterpausen, med tanke på dalende motivasjon blant de aktive og økte kostnader ved reise til andre baner, samt belastning ved å reise i den mørke kalde tida. Det ble også reagert på at Biris pause var lenger enn de andre banene som hadde pause.
Travfolk er riktignok utholdende, men selv om vi ikke ser tall på nedgang av aktive eller hester på kort sikt må vi være oppmerksomme på alt som på lengre sikt kan drepe motivasjon.
Innlandet Travforbunds styre ønsker derfor at den vinterstengte pausen skal være kortere enn i 2024, fortrinnsvis med noen løpsdager i januar og februar på vinterbane.

Det vil på Biri travbane anlegges vinterbane som uansett prepareres for trening og premiekjøringer.
Det vil være fullt mulig å kjøre løp på vinterbane, og Biri kan også være aktuell til å overta kjøringer fra andre østlandsbaner dersom skiftende vær skulle føre til behov for å flytte løpsdager.

Generelt mener vi i denne sammenheng at de mer varierende klimatiske forhold vi har sett de senere år bør føre til at det er mer fleksibilitet til å flytte kjøredager allerede ved innmeldingsfrist når det er varslet spesielle værforhold, i stedet for å gjøre desperate forsøk på å «redde» baneforhold eller håpe på bedre temperaturer til siste dag. Vi tror det vil være bedre både for de aktives planlegging, for dyrevelferden og for travets totaløkonomi. At en terminliste kan ta høyde for hvor i landet det er stabile forhold på vinteren og ikke, er nok for optimistisk å tro.

Premiekjøringer
De regionale premiekjøringene som ble avholdt i 2024 var veldig vellykket og fungerte som en viss oppveining for å opprettholde aktiviteten i den perioden det ikke var totalisatorkjøringer. Vi tror det er viktig, og ønsker oss i hvert fall to kjøringer etter samme mal – det kan være rom for tre kjøringer. Løpstilbud og ikke minst prøveløp bidro til å klargjøre hester i regionen til å starte igjen når totalisatorløpene igangsettes, og/eller å kunne delta på andre østlandsbaner.

Fordeling av løpsdager
Biri ønsker som utgangspunkt «flest mulig» løpsdager, selvsagt innen rimelighetens grenser, men ønsker i utgangspunktet i hvert fall ingen reduksjon i forhold til 2024.

Vi mener at faste ukedager er en stor fordel av flere årsaker:

  • De aktive forholder seg til, og planlegger ut fra noe forutsigbart.
  • Funksjonærer og deltidsansatte totalisator kan lettere tilpasse arbeidstider. Dette er et stort problem når løpsdager og tidspunkter varierer mye.
  • Publikum og spillere kjenner til når det er arrangement på Biri.
  • Flest mulig fredager er ønskelig for Biri spesielt i november og desember, men det er også ønskelig med flest mulig fredager på sommeren. I år hadde vi ingen mellom åpningsdagen i april og storhelgen i august.

Vi ønsker at dersom faste dager skal variere, bør det skje slik at det er samme ukedag i perioder, etter et system. I 2024 har det vært uforholdsmessig lite kontinuitet i hvilke ukedager det har vært løp på Biri, og vi håper dette kan justeres for 2025.
Vi kan også se for oss å ta opp igjen noen helger med kjøring fredag-søndag, som Biri hadde for noen år siden. Det er i så fall ønskelig å samle slike arrangementer i en angitt periode, slik at det kan markedsføres som et konsept.

Løpsutskrivning og fyllingsgrad
Vi mener at dersom banene på noen måte skal holdes ansvarlig for fyllingsgrad bør de få mer påvirkningskraft på løpsutskrivning. Det bør også være forbedringspotensiale i å bruke mer tallmateriale og hestelister over lokale hester når det skrives ut løp på den enkelte bane.
Biri er åpne for å klassifisere noen av sine løpsdager som «A- og B-dager», der V75, julebordssesongen og noen andre spesifiserte dager er A-dager. Disse dagene vil det satses ekstra på blant annet markedsføring og å dra publikum til banen.
Innlandet travforbund har også tanker om at noen av disse «B-dagene» kan ha noe mer rekrutteringsprofil på løpsutskrivningen, for eksempel knyttet til begrensninger på trener- og kjørelisenser eller antall starter på kusk/trener. Vi deltar gjerne i utforming av et konsept for utskrivning på disse.

V75 og Super Saturdays
Biri Travbane er for veldig mange oppfattet som den koseligste banen å komme til, og vi anser oss selv som helt i tetsjiktet hva angår å arrangere travstevner. En dyktig arrangørstab og stabilt gode funksjonærer teller positivt. For de av dere som var til stede, eller så bilder fra vår storhelg, kunne dere se masse bobiler, telt og campingvogner inne på baneområdet og utenfor. For mange er Biri i ferd med å ta over hegemoniet som Jarlsberg har hatt på sin storhelg i juli gjennom en årrekke. Det bør DNT og selvsagt vi spinne videre på. Lørdagen under NM-helga var tilnærmet 3 000 personer til stede på Biri, som vi tror er blant de høyeste publikumstallene på norske travstevner.
Det er ønskelig for oss med både fem og seks lørdags-V75 dersom Norsk Trav skal fordele dem annerledes.

Super Saturdays har ikke driftsselskapet noen særlig formening om. Det er ikke noe spesielt ønske for oss med slike stevner, men vi er ikke avvisende. For V75-dagen under storhelgen ønskes ikke sen stevnestart. V75-stevnet i juleperioden nov/des kunne hatt sen stevnestart.

Propagandatrav
Propagandatravstevnene på Magnor og Kongsvinger er viktige arrangementer lokalt, rekrutteringsmessig og for organisasjonen, sett fra forbundets ståsted. Derimot, driftsøkonomisk for Biri Trav AS kan propagandatravene dessverre ikke sies å være lønnsomme.

Vi håper våre ønsker blir hørt, og at innspillene våre kan være med på å bidra til en god terminliste for en samlet travsport.

 

Med vennlig hilsen

 

Biri Trav AS   
Stein Erik Robøle   
(sign)                                                                                                               

Innlandet travforbund
Anette Isaksen
(sign)