Innspill til reglementsrevideringsutvalget

Innlandet travforbund fremmer følgende punkter som vi mener reglementsrevideringsutvalget bør vurdere om kan innlemmes i reglementsrevideringen.

Innledningsvis vil vi påpeke at også reglementet er et virkemiddel i arbeidet med å beholde og rekruttere aktive i sporten, og at det er viktig å ha et løpsreglement som er åpent og inkluderende, imøtekommende og veiledende, samtidig som det ivaretar sikkerhet og rettferdighet.

2-1 Særskilte bestemmelser for lisens
Vi er kjent med at det er kommet innspill fra flere parter over tid, som oppfatter reglementet som svært begrensende i forhold til hvem som kan trene hester som er eid av flere personer og er trent av en av eierne. Vi ser at dette er en bestemmelse som kan medvirke til frafall av amatører fordi det blir unødvendig vanskelig å få registrert hesten på korrekt treningsliste. Det er også tilfeller der hester blir registrert på en treningsliste til en person som ikke faktisk har det daglige treneransvaret, fordi det er en måte å løse det på for personer i en slik situasjon.

Det er selvsagt viktig med bestemmelser som fester det juridiske ansvaret på en tilfredsstillende måte, men vi mener at det bør søkes løsninger som gjør at amatører kan eie hester sammen og oppgi korrekt ansvarlig trener uten at det går på akkord med rettssikkerhet. Dette spesielt i en tid der frafallet av aktive er stort, og det er viktig å legge til rette for at alle som vil eie og trene hest kan det.

Kapittel 3: Løpsfunksjonærer
3-8:
Innlandet travforbund ber om at det gjøres en generell gjennomgang av habilitetsbestemmelsene, mtp. på nødvendigheten av at enkelte funksjonærroller må avstå fra hele kjøredagen, og ikke kun det enkelte løp de de omfattes av habiltetsbestemmelsene. Dette gjelder f.eks. dommersekretær, som ikke har noen formell avgjørelsesmyndighet, men kun fungerer som en sekretær for dommerne. Dette ble strammet inn for noen år siden, uten at det nødvendigvis var et stort problem.

Mange baner sliter med å stille med et komplett funksjonærkorps selv, når deler av dommernemden er inhabil. Når man må hente inn funksjonærer fra andre baner medfører dette en stor ekstrakostnad, kanskje spesielt for utkantbanene. De fleste av funksjonærene er en del av travmiljøet som hesteeier, lisensiert trener etc, eller defineres som inhabil grunnet noen i de er i en nær relasjon til har roller som nevnt. Vi har full forståelse for at spillsikkerheten skal ivaretas, men det oppleves som at reglementet på dette området er unødvendig strengt. Dersom det oppstår situasjoner som drar funksjonærkorpsets integritet i tvil bør dette kunne håndteres som en personalsak fra driftsselskapet sin side, evt. i samarbeid med DNT sentralt.

Vi mener at det er viktig å tilpasse dette til virkeligheten slik at travsporten ivaretar de relativt få personene som er villige til å jobbe som funksjonærer, samt å bidra til at ikke driftsselskapene påføres unødige kostnader. Vi har tillitt til at utvalget klarer å ta stilling til ha det er rom for å moderere i reglementet samtidig som tilliten til et habilt funksjonærkorps ivaretas.

6-1 Ansvarsforhold ved utarbeidelse av terminliste og løpsproposisjoner
c) Terminliste for lokale travløp uten totalisatorspill utarbeides av det respektive travforbund i samråd med sine travlag, og sendes DNT for endelig godkjenning.

Den siste, uthevede, delen av denne ordlyden praktiseres i hvert fall ikke, og kunne vurderes utelatt.

6-5 Krav om starterklærte deltakere
(..) Strøket hest ikke kan gjeninnsettes i løpet – skrivefeil i setningen.

6-10 Sportrekning
For å gjøre det mindre interessant å spekulere i etteranmeldinger er det et forslag at de opprinnelig meldte hestene er med i den ordinære sportrekningen, og etteranmeldte hester deretter settes inn i ledige spor, også ved mørk sportrekning.

11-4 Startmetode
Autostart
Her ønsker Innlandet å fremme et helt nytt forslag. I dagens situasjon med mange løp der feltene ikke er fulle, mener vi det er mulig å lage et startsystem som er til fordel for både hester, trenere/eiere og spillere. Det er allerede en ordning i voltestart der sammensetningen av volter er ulik avhengig av antall hester på distansen. Vi mener at det er mulig å ha system for dette også ved autostart, og at både spillere og aktive vil klare å forholde seg til et slikt system.

Systemet vi mener bør innføres er at dersom det ikke er fulle felt fylles de sporene som vanligvis oppfattes som dårligst sist. På den måten vil det bli jevnere løp, trolig jevnere og bedre spilleløp, færre hester må utsettes for unødig tøffe reiser, det kan bidra til å begrense risikoen for «sporstrykninger», og eier/trener har større sjanse for å kjempe rettferdig mot de øvrige startende. Vårt forslag er:

7 hester: 6 i første rekke, 1 i annen rekke
8 hester: 6 i første rekke, 2 i annen rekke
9 hester: 6 i første rekke, 3 i annen rekke
10 hester: 7 i første rekke, 3 i annen rekke

Med dette vil sporene 8 og 12 være de siste som fylles.

Med vennlig hilsen
Innlandet Travforbund
v/ Anette Isaksen, leder (sign) 
Roy Kristiansen, forbundssekretær